Werkbezoek februari 2019 - deel 1
Vrijdag 5 februari 2019 ….. Terwijl een vroege lente zich leek aan te kondigen, waren wij gepakt en gezakt, zoals men dat pleegt te zeggen, onderweg naar Zaventem. 96 kilogram kleding, 32 kilogram didactisch schoolmateriaal. Onderweg naar Malawi, het warme hart van Afrika, het land waar we ons hart verloren. Voor mij de dertiende, voor Bruno de achtste keer. Zaterdag landden we in Blantyre en troffen een zeer groen, dicht begroeid land aan. Het is hier regenseizoen momenteel en dat hebben we ook geweten ! De eerste week was een kletsnatte week. Alle dagen regen, lees gietende regen, en vrij frisjes. Een licht ‘pulleke’ was welkom. De zandwegen in de dorpen waren hier en daar vrij modderig en ik was maar al te blij dat ik de fiets niet op moest ! In die setting deden we onze bezoeken aan de weeskinderen uit de dorpen. We hadden vooraf afgesproken dit, zoals de vorige jaren niet meer dorp per dorp te doen, maar de drie bestaande kleuterschooltjes als uitvalsbasis te gebruiken. Kwestie van het steeds meer krakende lijf en dito leden te sparen. Voor de kinderen allemaal prima ! Onder een soms zeer dreigende hemel of tussen de regendruppels door ontvingen ze hun uitgekozen kledingstuk en sportzakje of bal. Ze gaven hun breedste glimlach en telkens brak de zon even door …. Tegen het einde van de week zat een weersverandering aan te komen. Onder een stralend blauwe hemel had zaterdagochtend de bedeling van de mais plaats en tot vandaag, dinsdag, is die blauwe lucht niet verdwenen. Het werd met de dag warmer, dus weg met dat ‘pulleke’ … alle dagen puffen en zweten. We hadden voor heel de tweede week onze kleuterschool op het programma staan. Elke ochtend paraat ; Bruno om orde te scheppen in ‘the office’ en de ‘boeken’ na te kijken. Ik om afwisselend in één van de twee klasjes les te geven. We gaan proberen om vanaf nu met een uitgewerkte jaarplanning te werken. Een programma met voor 38 weken uitgewerkte lessen met voorbeelden en ideeën. We laten ons inspireren door twee pakketten die we aankochten. In het Engels geschreven, maar gemaakt door twee kleuterjuffen, een Belgische en een Nederlandse, die hier al jaren les geven aan kleuters in level 1 ( 2,5 tot 4 jarigen) en level 2 (4 en 5 jarigen).
Onze leerkrachten zijn zeer goed bezig, zoveel is duidelijk ! Maar toch zal dit programma van hen een serieuze aanpassing vragen. Vooral op het gebied van werkmethoden. Vanaf nu zal er in de klas in twee groepen gewerkt worden. Dat is heel moeilijk voor hen. In de klas zijn er twee leerkrachten en elk van hen gaat werken met een groep van ongeveer 25 kinderen. In klas A zijn er de olifantjes en de hondjes en in klas B heb je de visjes en de vlinders. Een stempel op hun handje helpt hen te onthouden bij welke groep ze horen. Vandaag heeft iedereen zeer ijverig zijn/haar dier op een groot blad ingekleurd. De kleurrijke tekening mocht vanmiddag mee naar huis genomen worden. Kan de mama of papa mee helpen onthouden wie een visje is en wie een olifant … Morgenochtend ga ik met de kindjes mee de les volgen. Ben benieuwd … Leuk wordt het zeker !
Worden opgeschrikt door een slang in de tuin … De kat des huizes is aangevallen ….. Moeten nu toch even gaan kijken ! Danielle